NOACK is determined at 250° and constant air flow over a period of one hour
where in the engine do you have such "conditions"?
English: Allow me to quote from the "Optical measurement of the valve temperature" article of Mr. Johannes Wüst and Mr. Maximilian Fischer (I wonder why would they write in English, but never mind):
Measurement range from up to approx. 500 degrees Celsius for intake valves and approx. 900 degrees for exhaust valves, with a sensor ambient temperature of max. 125 degrees centigrade.
Correlated with information from other sources, I conclude that it is actually quite common for the intake valves to reach temperatures of 250° or more. Regarding the constant air flow, while it is not constant, there sure is a lot of air flow over those valves. Bottom line, the NOACK test cannot be ruled out as irrelevant in a GDI engine.
Regarding the Addinol Super Light 0540 oil, since you mentioned that its has a fairly high NOACK value, this actually sustains the second opinion in the first post: the higher the NOACK value, the lower the valve deposits.
German, automatic translation by Google: Erlauben Sie mir, aus dem Artikel "Optische Messung der Ventiltemperatur" von Herrn Johannes Wüst und Herrn Maximilian Fischer zu zitieren (ich frage mich, warum sie auf Englisch schreiben, aber egal):
Messbereich bis ca. 500 Grad Celsius für Einlassventile und ca. 900 Grad für Auslassventile, bei einer Sensorumgebungstemperatur von max. 125 Grad Celsius.
Korreliert mit Informationen aus anderen Quellen schließe ich, dass es tatsächlich ziemlich üblich ist, dass die Einlassventile Temperaturen von 250° oder mehr erreichen. In Bezug auf den konstanten Luftstrom, obwohl er nicht konstant ist, gibt es sicher viel Luftstrom über diese Ventile. Unterm Strich kann nicht ausgeschlossen werden, dass der NOACK-Test in einer GDI-Engine irrelevant ist.
In Bezug auf das Öl Addinol Super Light 0540, da Sie erwähnt haben, dass es einen ziemlich hohen NOACK-Wert hat, stützt dies tatsächlich die zweite Meinung im ersten Beitrag: je höher der NOACK-Wert, desto geringer die Ventilablagerungen.